Wij zijn ervan overtuigd dat ICT in de dagelijkse onderwijspraktijk een waardevolle bijdrage kan leveren aan het leerklimaat en de leerprestaties van leerlingen. Deze meerwaarde kan zich op verschillende vlakken manifesteren: verhoogde motivatie, meer succeservaringen, variatie in oefenvormen, extra kansen voor creativiteit en betere mogelijkheden voor differentiatie.
Gezien de sterke informatisering van onze maatschappij vinden wij het bovendien essentieel dat leerlingen leren omgaan met technologie zoals de computer. Onze focus ligt continu op de zinvolheid van ICT-toepassingen als pedagogisch en didactisch middel. We zien computergebruik in de klas alleen daar waar het daadwerkelijk meerwaarde biedt. Het doel is om les te geven MET computers in plaats van OVER computers.
Daarom organiseren we geen aparte computerlessen, maar proberen we ICT als een geïntegreerd didactisch middel te benutten. Het belangrijkste dat we leerlingen kunnen bijbrengen op ICT-gebied, zijn de juiste competenties, attitudes en (vooral) inzichten.
**Kleuterschool**
Kleuters maken kennis met de pc via digitale verhalen, eenvoudige spelletjes, educatieve cd-roms, en meer.
**Eerste graad**
Leerlingen leren op een speelse manier werken met aangeschaft educatieve software van “Veilig leren lezen”. Er wordt ook regelmatig gewerkt met diverse educatieve websites.
**Tweede graad**
In de tweede graad wordt verder op voortgebouwd. De oefeningen worden uitgebreid met een breder scala aan taken en websites. Leerlingen in het vierde leerjaar leren op eenvoudige wijze enkele basisbegrippen en toepassingen van Word (tekstverwerking). Ze leren typen, illustraties en afbeeldingen invoegen, kopiëren, plakken, hoofdletters gebruiken, en meer. Ook eenvoudige internettoepassingen worden behandeld, zoals opzoekwerk voor spreekbeurten en afbeeldingen zoeken en invoegen. In overleg met de klastitularis en de ICT-coördinator wordt besproken wat bruikbaar is binnen de klas, zoals het opzoeken van de provincies in België. Het is ook mogelijk dat leerlingen gedifferentieerde leerstof oefenen voor wiskunde en/of taal.
**Derde graad**
De leerlingen van het vijfde leerjaar werken het hele schooljaar voornamelijk met internettoepassingen. Basisbegrippen zoals surfen en het gebruik van zoekmachines worden verder geoefend. Enkele lessen worden aangeboden, gevolgd door toepassingen in wereldoriëntatie, Frans, Nederlands, wiskunde, en meer. Groepstaken voor de klas worden ook voorbereid tijdens de ICT-lessen. Leerlingen kunnen gedifferentieerde leerstof oefenen voor wiskunde, taal en Frans.
Zesdeklassers zijn vaak thuis al vertrouwd met de computer (chatten, e-mail, spelletjes, enzovoort). Toch is het belangrijk om deze leerlingen nieuwe vaardigheden aan te leren. Deze groep leert stapsgewijs omgaan met PowerPoint (dia's, afbeeldingen invoegen, tekstvakken maken, diaontwerp, overgangen en animaties).
Leerlingen kunnen hun werk op het digitale schoolbord presenteren aan de klas. Ook hier is het mogelijk dat ze gedifferentieerde leerstof oefenen voor wiskunde, Nederlands, en Frans.
De school beschikt over digitale schoolborden en touchscreenborden. Deze digiborden zijn moderne en interessante onderwijsinstrumenten. Naast de computerklas zijn in elke klas pc's aanwezig die met elkaar in een netwerk zijn verbonden, en leerlingen kunnen ook taken op tablets uitvoeren.
Onze school heeft toegang tot Bingel, de nieuwe online oefenmethode van uitgeverij Van In, waarmee uw kind thuis de lesstof kan oefenen die in de klas is behandeld.